Terapia ręki
Terapia ręki to zajęcia mające na celu rozwijać i doskonalić ogólną sprawność ruchową dziecka, zwłaszcza w obszarze motoryki małej i czynności manualnych.
Na początku przeprowadzana jest diagnoza, w której ocenia się: postawę i stabilizację centralną ciała, siłę mięśniową oraz zakresy ruchomości stawów, sprawność rąk, a także ocenę wzorca grafomotorycznego. Następnie podczas terapii ćwiczenia i aktywności dobierane są indywidualnie w zależności od potrzeb i sprawności każdego dziecka.
Podczas zajęć początkowo prowadzone jest wzmacnianie lub rozluźnianie mięśni obręczy barkowej, rąk i palców, wzmacnianie stabilizacji centralnej ciała, nauka i kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała. Kolejno można skoncentrować się na ćwiczeniach precyzyjnych ruchów rąk i palców, doskonaleniu umiejętności manualnych
i grafomotorycznych. Dodatkowo prowadzone są aktywności dostarczające bodźców dotykowych oraz czucia głębokiego.
Wskazania do terapii ręki:
- Trudności w zakresie czynności samoobsługowych (ubieranie, mycie się, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików, suwaków itp.).
- Niechęć do wycinania, rysowania, lepienia z plasteliny, zadań plastycznych.
- Trudności z koordynacją obu rąk podczas wykonywania czynności manipulacyjnych.
- Słabsza koordynacja i precyzja ruchów przedramienia, rąk i palców rąk.
- Trudności w zakresie napięcia mięśniowego, zwłaszcza w obrębie tułowia oraz kończyn górnych.
- Nieprawidłowy sposób trzymania ołówka, kredki, nożyczek.
- Zbyt mocny lub zbyt słaby nacisk kredki, mazaka, ołówka podczas rysowania/pisania.
- Trudności grafomotoryczne oraz w zadaniach plastycznych.
- Niewłaściwy kierunek pisania liter, nieprawidłowy kształt liter, nie mieszczenie się w liniaturze.
- Unikanie dotykania nowych przedmiotów, różnych faktur.
- Szybka męczliwość i wole tempo pracy podczas czynności manipulacyjnych, aktywności stolikowych.
Jakie są cele terapii ręki?
- Osiągnięcie samodzielności w zakresie podstawowych czynności życia codziennego.
- Rozwój małej motoryki.
- Usprawnianie precyzyjnych ruchów rąk i palców rąk.
- Nabycie umiejętności poprawnego chwytu pisarskiego.
- Prawidłowe opanowanie umiejętności szkolnych (pisanie, wycinanie, malowanie).
- Dostarczanie wrażeń dotykowych i proprioceptywnych.
- Rozwijanie schematu ciała, świadomości ciała oraz orientacji w przestrzeni.
- Prawidłowe przekraczanie linii środka ciała.
- Doskonalenie percepcji wzrokowej.
- Rozwijanie koncentracji uwagi.
- Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz koordynacji obustronnej.
- Rozwój dużej motoryki.
- Wzmacnianie stabilizacji centralnej ciała, mięśni obręczy barkowej i kończyn górnych.
- Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała w różnych pozycjach i czynnościach życiowych.
Efektem terapii ręki jest prawidłowa umiejętność chwytania i manipulowania przedmiotami, prawidłowy chwyt długopisu, kredki, nożyczek oraz poprawa w zakresie umiejętności grafomotorycznych, plastycznych i manualnych. Ponadto dziecko staje się bardziej samodzielne w zakresie czynności życia codziennego oraz doskonali ogólną sprawność całego ciała, koordynację ruchową, co przekłada się także na lepsze funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i w kontaktach z rówieśnikami.