czcionka:
A A A
kontrast:
A A
UMÓW WIZYTĘ: +48 668 169 101

Trójpłaszczyznowa terapia manualna wad stóp u dzieci na podstawach neurofizjologicznych wg Zukunft-Huber

Jest to autorska metoda terapii opracowana przez niemiecką fizjoterapeutkę Barbare Zukunft Huber na podstawach neurofizjologii, podchodzi do problemu wad stóp bazując na uwarunkowanym genetycznie rozwoju motorycznym niemowlęcia.


Metoda ta oparta jest na rozwoju funkcjonalnym kończyny dolnej w pierwszym roku życia dziecka, zawiera w sobie elementy terapii manualnej oraz wykorzystuje globalne wzorce ruchowe niemowlęcia.


Metoda polega na dogłębnym diagnozowaniu i ocenie obecnego stanu rozwoju motorycznego niemowlęcia oraz przeprowadzeniu badania za pomocą specjalnych chwytów diagnostycznych, które pozwalają ocenić w sposób obiektywny rozwój dziecka, w szczególności rozwój stóp i kończyn dolnych.

Wskazania do trójpłaszczyznowej terapii wad stóp:

  • stopa płasko-koślawa
  • stopa końsko-szpotawa
  • stopa przywiedzeniowa (sierpowata)
  • stopa piętowa
  • ograniczenia ruchomości stawów biodrowych

 

Terapeuta poprzez zastosowanie chwytów diagnostycznych ocenia poszczególną wadę, dostosowuje terapię. Terapia polega w szczególności na rozciąganiu przykurczonych struktur, wprowadzeniu elementów terapii manualnej, oraz późniejsze utrwalanie efektu terapeutycznego poprzez odpowiednio dobrany sposób bandażowania stóp, elastycznym niekrepującym ruchów bandażem.


Terapeuta edukuje również rodziców, ponieważ to oni w głównej mierze będą odpowiedzialni za proces terapeutyczny. Ćwiczenia w domu powinny odbywać się 2-4 razy dziennie, pomiędzy krótkimi jednostkami ćwiczeniowymi (ok. 10 min) dziecko powinno mieć zabandażowane stopy.


Technika ćwiczeń i bandażowania jest bardzo prosta do opanowania, a zastosowanie tej metody w wielu przypadkach pozwala uniknąć interwencji chirurgicznych czy unieruchamiania nóg w szynach, gipsach.  Im wcześniej zostanie wprowadzona terapia, zależnie od wady stopy i jej nasilenia, tym lepszych i szybszych efektów można się spodziewać.