Małgorzata Gruszecka - zdjęcie

Małgorzata Gruszecka

filolog logopeda hipoterapeuta instruktor jazdy konnej

Kilka słów wyjaśnienia, jak po filologii ukraińskiej zostać hipoterapeutą, logopedą, instruktorem jazdy konnej.
Pasja jest czymś ważnym w naszym życiu sprawia nam dużo radości ale też musimy z nią żyć. Od zawsze konie były bardzo ważne w moim życiu i bez względu na wybory jakich dokonywałam jazda konna była zawsze obecna i pozwalała mi na aktywny wypoczynek.
Podczas studiów postanowiłam zrobić kurs hipoterapii, gdzie zdobywałam wiedzę medyczną, rehabilitacyjną, psychopedagogiczną, co bardzo mnie zafascynowało. Moją pierwszą pracą była praca jako hipoterapeuta, gdzie mogłam zobaczyć z jak wieloma problemami borykają się małe dzieci i ich rodzice. Prowadząc hipoterapię widziałam jak dużo radości dostarczają dzieciom zajęcia na grzbiecie konia. Tutaj też dostrzegłam poważny problem z mową u dzieci i że krótkie słowo „koń” jest bardzo skomplikowane. Ale też widziałam, że koń bardzo motywuje do komunikacji do nawiązywania relacji.
Kolejnym etapem były studia logopedyczne na Uniwersytecie Śląskim, na którym duży nacisk położono na usprawnianie całościowe dzieci. Obecnie pracuję jako logopeda i hipoterapeuta cały czas doskonaląc swój warsztat pracy. Widząc postępy dzieci, które pod moim okiem zaczęły już jazdę konną zmotywowałam się do zrobienia kursu instruktora jazdy konnej.
Dużo łatwiej pracuje się z dziećmi w obecności konia niż przy stoliku dlatego moim marzeniem jest, żeby konie wpisały się na stałe w proces edukacji dzieci.

 

Wykształcenie:

  • Neurologopedia z elementami audiologii i foniatrii – studia podyplomowe, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Pedagogiczny
  • Logopedia, studia podyplomowe – Uniwersytet Śląski
  • Filologia ukraińska, studia magisterskie – Uniwersytet Jagielloński

 

Szkolenia i odbyte kursy:

  • „Zaburzenia przetwarzania słuchowego jako nowe spektrum zaburzeń na poziomie CUN – diagnoza i terapia" 2020 r.
  • Szkolenie i uprawnienia do wykorzystywania testu Karty Oceny Logopedycznej - KOLD do diagnozy dzieci 1-9 msc 2018 r.
  • Warsztat: „Ankyloglossia u noworodków i niemowląt. Diagnoza i terapia” 2018 r.
  • Sympozjum logopedyczne „Terapia logopedyczna-nowe strategie, nowe perspektywy” 2018 r.
  • Kurs Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej pierwszy, drugi, trzeci rok życia 2017 r.
  • Metoda verbo-tonalna – warsztat – Instytut Edukacji Logopedyczny
  • Ortodoncja dla logopedów. Praktyczne umiejętności oceny warunków zgryzowych – Instytut Edukacji Logopedycznej
  • Konferencja „Languages &Emotions” – mutyzm wybiórczy
  • „Puzzle autyzmu ”– stosowanie dotykowych technik terapeutycznych TALK TOOLS
  • Diagnoza i Terapia Neurologopedyczna Zaburzeń Funkcji Oralnych, dr A. Łada
  • Warsztat - „Opóźniony Rozwój Mowy "– prawidłowa diagnoza i skuteczne metody terapeutyczne

 

Hipoterapia:

  • Kurs instruktora rekreacji ruchowej ze specjalnością jazda konna 2015 r.
  • Kurs hipoterapii - instruktor rekreacji ruchowej ze specjalnością hipoterapia 2007 r.

 

Konferencje hipoterapeutyczne:

  • „Hipoterapia w ujęciu interdyscyplinarnym" Poznań-Baranówko 2019 r. 
  • „Hipoterapia-nowe horyzonty” Kielce 2018 r. 
  • „Hipoterapia-teoria, praktyka, możliwości 25 lat później" Kraków 2017 r. 
  • „Stępem przez życie" Warszawa 2016 r. 
  • „Człowiek i koń w relacji terapeutycznej" Bydgoszcz 2013 r. (wykład: „Praca terapeutyczna z udziałem konia z dzieckiem autystycznym i jego rodziną”)
  • „Międzynarodowa Konferencja Hipoterapeutyczna „Hipoterapia możliwości wspólnego kształcenia” Warszawa 2012 r. 
  • „Koń leczy, uczy, motywuje” Kraków 2010 r.

 

Warsztaty doskonalące dla hipoterapeutów:

  • „Od pierwszych pytań po własne eksperymenty, czyli kamienie milowe w rozwoju dzieci od 3 do 6 lat" 2020 r. 
  • „Hipoterapia model neurofizjologiczny" 2019 r. 
  • „Postawa ciała a kompensacyjne mechanizmy antygrawitacyjne - analiza w kontekście hipoterapii" 2019 r. 
  • „Zachowania trudne u pacjentów z niepełnosprawnością"  2018 r.
  • „Zdrowe stawy efektywniejsza praca" 2018 r. 
  • „Korygowanie zachowań trudnych z wykorzystaniem hipoterapii" 2017 r.
  • „Wyznaczanie celów terapeutycznych według koncepcji S.M.A.R.T." 2017 r.
  • „Trudne zachowania w autyzmie” – wyzwanie dla terapeuty” 2015 r. 
  • „W kontakcie z autyzmem” 2015 r.
  • „Model neurofizjologiczny hipoterapii – nie taki straszny. Teoretyczne podstawy oraz praktyczne możliwości zastosowania” 2014 r.
  • Projekt „Kompetencje dla zdrowia – szkolenie doskonalące dla hipoterapeutów” 2009 r.
  • „Hipoterapia dzieci z uszkodzonym CUN” – model neurofizjologiczny 2008 r. 

 

Doświadczenie zawodowe:

  • Krakowski Ośrodek Rehabilitacji Wieku Rozwojowego - neurologopeda 
  • „Przystanek Szkoła” – logopeda
  • "Konik na biegunach” - hipoterapeuta
  • Przedszkole Montessori "Odkrywcy Świata" – wspomaganie dziecka z autyzmem
  • Żłobek „Aniołek” diagnozy wstępne, zajęcia logopedyczne, konsultacje dla rodziców
  • DrOmnibus tworzenie scenariuszy gier edukacyjnych na tablety, testowanie gier w pracy terapeutycznej z dzieckiem
  • Fundacja Hipoterapia Na Rzecz Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych zajęcia logopedyczne, zajęcia hipoterapii
  • Szkoły Podstawowe (Gdów, Bilczyce) Grupowe zajęcia logopedyczne w klasach I-III
  • Klub Sportowy „BÓR” Toporzysko – hipoterapeuta oraz koordynator projektu hipoterapeutycznego
  • Ognisko TKKF „Przyjaciel konika” - hipoterapeuta
  • Dom Pomocy Społecznej w Bejscach – hipoterapia osób dorosłych
Powrót